Deltagande media
SÖNDAG 28 MAJ 2017
Utrikes
2015-07-07

Förklaringen till OXI i Grekland finns på gatorna

Folkomröstningen i Grekland omgärdades av fanatisk propaganda för ett ”ja” i media. Men nej-sidan stod emot, bland annat genom en total dominans på gatorna. Stora delar av Aten har varit fullständigt tapetserade med nej-affischer.

– Media har varit fruktansvärd. De har alla hävdat att det blir katastrof om nej-sidan vinner. Men de gick så långt att människor till slut började skratta åt dem. Vi har varit ute på gatorna hela dagarna och pratat med människor, demonstrerat på torgen och talat till folk att de inte får bli rädda. Vi har också jobbat mycket via Internet; Facebook, Twitter etcetera, säger Helen från OXI-kampanjen till Synapze.

Folkomröstningen utlystes bara nio dagar i förväg. Folk i Grekland har dock levt under nedskärningarna i 7 års tid, varav 5 av åren under den EU-ledda trojkans diktat vilket inneburit fullständig ekonomisk katastrof med arbetslöshet som skenat upp till över 25 procent, varav ungdomsarbetslösheten över 50 procent. Så de var givetvis väl insatta i grundfrågan men den korta tiden till omröstningen ställde stora krav på mobiliseringen som ändå alltid är viktig inför folkomröstningar och val.

– Vi blev helt överrumplade i fredags kväll, ingen förväntade sig det från premiärministern. Människor var väldigt snabba på att mobilisera och jag var helt överväldigad av hastigheten med vilken kampanjen var organiserad. Media försökte spelade på folks rädsla. Vi mobiliserade också till den största demonstrationen i Atens historia med 130 000 personer på Syntagma-torget, säger Thanasis Laskarotas, från EPAM.

Den som tar en promenad på gatorna i Aten förstår också snabbt hur dominant nej-sidan var där. I vissa områden sitter ett 10-tal affischer från nej-sidan på VARJE HUSFASAD – kompletterat med politiskt klotter och slagord.

Dela artikeln

3 Kommentarer



ARTIKEL ARKIVERAD

Denna artikel är arkiverad och går därför inte längre att kommentera eller gilla.
  1. Mårten Fjällström
    07 juli 22:30

    Det här är intressant, det är sällan man har så olika kampanjer, en med all media och en med (nästan) allt gatuarbete.

  2. Hugo Torstensson
    08 juli 13:31

    Bra Jonas!

    • Jonas Karlsson
      09 juli 18:40

      Tack, har man inte media på sin sida får man antingen bygga egen eller se till att synas på gatorna (eller båda). Tror det är viktigt för vänstern i Sverige också.