Deltagande media
LÖRDAG 15 DECEMBER 2018
Utrikes
2018-11-23

Frälsningsarmén och SVT: "Håll grytan kokande"

Hej Alexander och SVT!

I din och SVT:s artikel om: ”Putins spionchef är död – pekas ut som ledare för giftattacken i Salisbury” använder du och hänvisar läsaren till ”sakliga och fakta baserade källor” som den brittiska tidningen The Sun (ofta jämförd med Hänt i veckan och Se och Hör), The Insider, som vad jag vet har den amerikanska tankesmedjan The Heritage Foundation som hemmabas. Dessutom finns här självklart Bellingcats med så kallade "öppna källor bevis", vars journalisters verksamhet omyndighetsförklarat hela västvärldens samlade underrättelsetjänster och alltså ställt alla i skamvrån med fåntratten på. Tycker inte du och SVT att allt dessa USA- och brittiska källor är lite märkligt för ge sken av en opartisk redovisning?

När jag tittar närmare på Bellingcats finansiering står där ”crowdfunding” eller som det så fint heter ”gräsrotsfinansiering” vilket även innebär donationer ”bidrag” från National Endowment for Democracy alltså USA:s Kongress, och The U.S. Agency for Global Media, det vill säga USA:s federala regering samt den ständigt närvarande altruisten och tillika valutaspekulanten George Soros med sitt Open Society Foundations.

Vad i denna artikel finns då journalisten Alexander Jacobsson och SVT:s oberoende research, kritiska hållning och ifrågasättande av fakta (sant)? Är det uttryck för saklighet, fakta och sanning när en journalist, alltså SVT och du hänvisar till källor som bara är upprepning vad andra säger eller skriver? Var finns urspungskällan? Är det vad SVT anser vara ett journalistiskt arbete? Jag anser att detta bara är ytlighet, ren och skär epigoneri.

"Min granne har hört från en annan granne som är bosatt utomlands att han har läst i en brittisk tidning att journalisten N.N. fått veta från en säker källa som vill vara anonym och med insyn i president Vladimir Putin och den ryska säkerhetestjänstens möten att... osv.. " Så kan jag väl sammanfatta artiklen.

När jag tar del av hur exempelvis rysk oppositionell media som MoskvaEkots chefredaktör Aleksej Venediktov beskriver detta och säger att chefen för GRU Igor Korobov har faktiskt under lång tid varit allvarligt sjuk. Om detta säger SVT och du ingenting. Här sägs inget om utskällning.

En annan, av SVT alltid annars använd oppositionell tidning, som Novaja Gazeta säger samma sak och berättar att hans ersättare Igor Kostjukov gick in för honom redan i somras och tillägger att orsaken var att Igor Korobob länge levt med en framskriden cancer.  Om detta säger du och SVT ingenting.

Varför gör inte SVT och du det? Detta är allt annat en opartisk redovisning saklighet och fakta och absolut inte ett yrkesmässigt journalistiskt arbete och något som förödande kraft slår mot SVT er egen trovärdighet eller snarare vad som återstår.

Artikeln i SVT nyheter av Alexander Jacobsson anmäls till Granskningsnämnden
för att inte leva upp till Sändningstillståndets innehåll och andemening såväl vad gäller etiska regler som bristande research, kritisk granskning, ifrågasättande och val av källor samt partiskhet då artikeln endast redovisar ena partens, tre likasinnade ”källor” och dess spekulativa innehåll

Dela artikeln

0 Kommentarer



ARTIKEL ARKIVERAD

Denna artikel är arkiverad och går därför inte längre att kommentera eller gilla.