Deltagande media
MÅNDAG 24 JUNI 2019
Utrikes
2019-01-09

Skandalen om Integrity Initiative uppmärksammad i 42 länder

  • Foto: Från niqnaq.wordpress.com

Avslöjandena om en organisation i Storbritannien som har förgreningar i flera andra västländer har diskuterats i 42 länder. Dess syfte har bl.a. varit att verka mot rysk desinformation, men Integrity Initiative har faktiskt gjort sig skyldig till det Ryssland anklagats för. Svenska Aktivister för fred har skrivit en bra sammanfattning av läget. De har även publicerat en lista med ca 400 referenser som har bäring på Integrity Initiative, en skrift på Atlantic Councils hemsida "The Kremlin Troyan horses" och den beryktade Kragh-artikeln. Det finns nämligen länkar mellan dessa tre. Här på Synapze finns några relevanta inlägg, t.ex. Nya exempel på misslyckad antirysk propaganda http://www.synapze.se/?link=article&key=17014 och Kragartikeln: sågad men inte fälld http://www.synapze.se/?link=article&key=16755.

Nedanstående finns på https://aktivisterforfred.wordpress.com/ 

Pressmeddelande från Aktivister för Fred

8 januari 2019

Brittisk och amerikansk påverkan skadar demokratin

Integrity Initiative kommenteras nu i 42 länder

Skandalen kring den halvhemliga brittiska påverkansoperationen Integrity Initiative växer. Debatten tog fart i början av december när det upptäcktes att projektets officiella twitterkonto skickade ut tweets riktade mot labourledaren Jeremy Corbyn och svartmålade honom som Kremls verktyg. Det visade sig att den brittiska staten beviljat 25 miljoner kronor under ett år för att inte bara påverka debatten i Storbritannien på detta sätt utan också sökte påverka den offentliga debatten över hela Europa. Detta skulle genomföras genom samverkan mellan journalister, experter vid tankesmedjor, aktiva inom akademin samt personer med bakgrund inom underrättelsetjänster och även inom NATO. Enligt dokument läckta av Anonymous gick projektet ut på att upprätta vad som kallades kluster i olika länder. Vid sidan om den öppna verksamheten för att stämpla politiker och andra som gående i Kremls ledband, skulle initiativet arbeta i hemlighet för att snabbt kunna ingripa mot vad som kallas rysk desinformation och ofta var det fråga om röster som avvek från den syn NATO har på världen. Regeringsvänlig press i Storbritannien sökte avfärda kritiken med att debatten om projektet hade tagit fart först efter att ryska medier uppmärksammat saken. Tidningen The Times gick så långt att de publicerade foton och namn på de anställda inklusive teknisk personal vid Radio Sputnik i Skottland och de har mött berättigad kritik. Radio Sputnik är finansierad av Ryssland och har särskilt mycket uppmärksammat Integrity Initiative vars officiella adress finns i Skottland.

Debatten om den brittiska påverkansskandalen har i Norge och Sverige kommit samtidigt med att det USA-baserade Atlantic Council lanserade sin rapport Kremlin’s Trojan Horses 3.0 med kapitel om både Norge och Sverige. Atlantic Council är officiellt en fristående tankesmedja, men med nära band till NATO och den amerikanska statsmakten och de finansieras av bl.a. svenska UD och ett stort antal andra stater, oljebolag och vapenindustrin. I Norge har både de som utpekas av den amerikanska organisationen som Kremls verktyg och de som i det läckta materialet utpekas som delar av det brittiska klusternätverket intervjuats av massmedier. Resultatet är förödande för både det brittiska och det amerikanska projektet.

I ABC nyheterna avvisar samtliga utpekade att de är medlemmar i det av britterna styrda norska klustret. De säger sig ha en del kontakter eller, som den Norske Atlanterhavskomitén generalsekreterare Kate Hansen Bundt, inte närmare känna till Institute for Statecraft som står bakom Integrity Initiative. Hennes kontakter påstod hon har varit begränsade till att vid ett enstaka tillfälle ha blivit presenterad för projektets ledare Chris  Donnelly samt att ”försiktiga sonderingar” gjorts om den organisation hon leder kunde tänka sig vara med i ett nätverk för att motverka Rysslands ”informationsoperationer”. Pål Steigan kunde kontrollera uppgifterna och påvisa att Julian Lendley-French, som också leder Institute for Statecraft, deltog på ett seminarium organiserat av Hansen Bundt i egenskap av ”senior fellow” vid Institute for Statecraft. På ett möte i Stockholm arrangerat av Anna Wieslander, som leder Atlantic Council i Sverige, deltog också Lendley-French i en panel med Hansen Bundt som moderator. Lendley-French tackade sin ”mycket goda vän” Hansen Bundt både efter mötet i Oslo och i Stockholm på sin blogg. Därefter publicerade Anonymous en ny omgång med dokument som bl.a. i detalj redogjorde för projektets start i Norge där alla de utpekade personerna aktivt deltog och planer lades upp inför framtiden; även hur man via Norge skulle påverka debatten i övriga nordiska länder.

I den ansedda vänsterdagstidningen Klassekampen fick Atlantic Councils rapport Kremlin’s Trojan Horses 3.0 grundlig kritik. Samtliga ordförande för tre stortingspartier, som utpekas i en karta i rapporten som Kremls verktyg, tog kraftigt avstånd från Atlantic Councils påstående. Klassekampen hänvisar också till Aslak Storaker, en fredsaktivist som i ett längre inlägg på Radikal Portal tillbakavisat påståenden i rapporten om både norska och svenska förhållanden. Tidningen följde också upp rapportens påståenden om att Nordnorge var särskilt lättpåverkat av Kremls propaganda. Representanter i Finnmark för Senterpartiet, Arbejderpartiet och Sosialistisk vesntreparti avvisade påståendet om att de var svaga för Putin.  Det hela kröntes av en intervju med den tidigare statsministern Kåre Willoch från Høyre som också avfärdade rapporten. Han står själv för en nyanserad hållning till Ryssland och menade att det var fel att stämpla hans eller andras åsikter som pro-ryska.

I Sverige har diskussionen om både de brittiska och amerikanska initiativen startat så smått. Aktivister för fred tar i sin engelskspråkiga blogg upp en insändare av Carl Meurling i Skånska Dagbladet, en artikel av Emma Lundström i tidningen Internationalen, ett blogginlägg av miljöpartisten Hans Wåhlberg och blogginlägg på Global Politics av Anders Romelsjö. Emma Lundström gjorde redan 2017 ett flertal intervjuer och artiklar om den text författad av Martin Kragh, chef för rysslandstudierna på Uppsala universitet och på Utrikespolitiska institutet, som användes för att namnge ett flertal personer som Kremlfjäskare i Expressen. Nu skriver hon att Martin Kragh är namngiven som klusterledare i det läckta materialet om Integrity Initiative. Ett särdrag i Sverige är att också miljörörelsen och Miljöpartiet utpekas både av Kragh och Atlantic Councils rapport som lättpåverkade eller bärare av ryska narrativ.

Aktivister för fred har kartlagt den internationella debatten och debatten kring texten av Kragh och Åsberg från 2017; en text som nu sätts i samband med Integrity Initiative. På vår engelskspråkiga blogg blev vi först i världen med att kommentera den video som ledaren för det brittiska projektet Chris Donnelly lagt ut på Youtube. Här förklarar Donnelly att det som sägs i det läckta materialet om att upprätta kluster runtom i Europa är också det som sker och att det är fullt berättigat eftersom det är ett krig som pågår. I kartläggningen gjord av Aktivister för fred 5 januari 2019 över länkar till nyheter och kommentarer om skandalen kring brittiska Integrity Initiative framkommer att spridning skett till 32 länder samt några platser utan landbeteckning från EU, Europa och globalt. Sedan dess har minst ytterligare 9 länder tillkommit. Sammanlagt ingår närmare 400 länkar i materialet varav omkring 100 handlar om skandaltexten av Kragh och Åsberg från 2017. Utöver Frankfurter Allgemeine, brittiska, ryska, armeniska och norska dagliga nyhetsmedier har inte den växande skandalen fått någon uppmärksamhet som gett den spridning hos den bredare allmänheten. Detta trots att det, enligt sedvanliga nyhetskriterier, finns motiv att omtala nyheten.

Aktivister för fred kommer fortsätta ta upp inte minst den argumentation Integrity Initiative och Atlantic Council rapporternas författare står för och hur de samverkar. Det som vi i hög grad trodde handlade om svensk samförståndsanda och som ställt hinder för den svenska fredsopinionen, har nu visat sig också ha inslag av brittisk och amerikansk påverkan. Det finns anledning att hävda att denna påverkan från främmande makt skadar demokratin.

Samtidigt kommer Aktivister för fred arbeta främst för framåtriktade initiativ för fred. Vi söker samverka med de krafter runtom i Europa som verkar för avspänning mellan EU och Ryssland och tillsammans med sociala forumnätverket Pragvåren 2 bl.a. uppmana till solidaritetsaktioner 2 maj 2019 på femårsdagen av attacken på fackföreningshuset i Odessa – en attack som ledde till 42 människors död. Vi kommer även att, genom ett initiativ som kommer från ett samarbete mellan Ryssland och Ukraina, arbeta mot repressionen i dessa två länder och varhelst repression vågar visa sig.

Aktivister för fred
8 januari 2019

Dela artikeln

0 Kommentarer



ARTIKEL ARKIVERAD

Denna artikel är arkiverad och går därför inte längre att kommentera eller gilla.