Utrikes
2019-12-23

Bert Sundström intervjuar ATR:s chef krimtataren Ajder Muzjdabaev

I Rapport 2019-12-17 intervjuar Bert Sundström en krimtatar och representant för TV kanalen ATR i Kiev) (fd Zaman news) TV-chefen Ajder Muzjdabajev.

Vad Bert Sundström inte berättar är faktiskt mer informativt än det han påstår och spekulerar om.
Lögn 1. Krimtarens Ajder Muzjdabaevs TV kanal ATR måste flytta till Kiev efter Rysslands annektering.

Fakta. Alla massmedier i Ryssland måste först registrera sig för att kunna söka ett sändningstillstånd. Ungefär som i Sverige. Detta vägrade ART att göra trots flera påminnelser från myndigheterna. (TV kanalens ägare är Lenur Islamov)

Lögn 2: Bert Sundström berättar inte om vem denna krimtatar  och TV-chef  Ajeder Muzjdabaev är och vad som gjort honom känd utanför Ukraina. 

Fakta: TV kanalens chef Ajder Muzjdabajev var nämligen källan till uppgiften om mordet på journalisten Arkadij Babtjenko. Han då hävdade att ”mordet var ett beställningsverk som utförts av terroriststaten Rysslands makthavare.”
Han skrev 2018-05-29 följande:

"Arkadij Babtjenko har mördats på uppdrag av terrorstaten Ryssland s makthavare. Det är allt jag kan säga.
Jag älskar dig, Arkadij, du var den bäste av oss alla."

Denna uppgift spreds snabbt över hela västvärlden. Och fördömanden var legio i SVT och västvärldens press. UD:s Margot Wallström var lika snabbt ute och fördömde dådet, talade om pressfrihet och gav Ryssland skulden för detta mord utan att lägga fram bevis.

När sedan journalisten Arkadij Babtjenko dagen efter återuppstått och blivit omkramad av Ukrainas president Petro Porosjenko i TV blev det med samma snabbhet väldigt tyst och besvärande bland västmedia och på UD.
Bert Sundström fortsatte dock att spekulera om det ändå inte låg en viss logik i hur och varför Ukrainas underrättelsetjänst planerat och iscensatt ett mord på en journalist. Det officiella skälet skulle alltså vara att avslöja flera ryska angenter, en synpunkt Bert Sundströms logig ansluter sig till.
 

Utöver detta som inte Bert Sundström inte heller tas upp:

Fakta: Ajder Muzjdabaev stödde USA och EU:s statskupp i Kiev eller som vi i väst och särskilt på SVT kallar det Majdan revolutionen 2013-2014; Han har påstått att Krimbron inte kommer byggas för den är alldeles för komplicerad”, ”den ”kommer kosta för mycket”, och ”är olönsam.”.
Ajder Muzjdabaev anser (2019) att: ”det är farligt när ukrainska sociologiska undersökningar visar att sympatierna för fienden Ryssland ökar.” Han uppmanar Ukraina (2019 - 12 - 17) att militärt återerövra Krim och deportera alla ryssar via Krimbron.”

När det visar sig att Volodymyr Zelenskyj kommer att vinna över Petro Porosjenko i presidentvalet
undrar ATR:s journlisterna Ajder Muzjdabaev och den återuppstådde Arkadij Babtjenko: "har det ukrainska folket förlorat förståndet?" (Ukraina ty odurela ?)

I Bert Sundströms intervju får Ajder Muzjdabaev ondgöra sig över president Volodymyr Zelenskyj
och säger att hans fred kommer bli ”en fred på Rysslands villkor” (se Paris-mötet 9 dec 2019)

Övriga Fakta:
En av Petro Porosjenkos ökända parlamentsledamöter Aleksej Gontjarenko, en av dem som deltog i att misshandla, skjuta och bränna inne människor fackföreningarnas hus i Odessa. (20150502) Ett brott som begicks för mer än fyra år sedan och som inte har utretts.

Idag (20191217) uppmanar samme Aleksej Gontjarenko parlamentets alla ledamöter att via Krimbron anfalla och erövra hela Kuban-länet i Ryssland.”

Det är i detta sken och i alla dessa ord som inte sägs som vi ska se Bert Sundströms tillrättalagda "intervju" om dagens Ukraina. Under 6 års tid har Sveriges lallande regering/regim och riksdag och SVT:s utrikes korrespondenter uttryckt sitt politiska, finansiella, militära, mediala och "demokratiska stöd" för denna nazistinpyrda ukrainska regim (förlåt på SVT heter det ju Ukrainas regering).

Så vad säger det egentligen om ett ”opartiskt och oberoende” programföretag som SVT? Och hur kan det komma sig att det bland 1000-tals anställda journalister och utrikeschefer, aldrig förekommit en enda avvikande uppfattning eller ett ifrågasättande av 6 års "utvecklingen" i Ukraina? I dag är nämligen Ukraina, Europas fattigaste land.
Är det verkligen på detta sätt ett Sändningstillstånd med en uttalad ”yttrandefrihet”, och ” det demokratiska samhällets styrelseskick och värderingar” ska tillämpas ?

Dela artikeln

1 Kommentar



ARTIKEL ARKIVERAD

Denna artikel är arkiverad och går därför inte längre att kommentera eller gilla.
  1. Lars Drake
    26 december 21:14

    Ruttet!