Deltagande media
SÖNDAG 11 APRIL 2021
Utrikes
2021-03-11

Vad är sant om övergrepp i Xinjiang i Kina?

Demonisering av Kina har tilltagit under senare år och påstådda övergrepp mot uigurer i provinsen Xinjiang har varit ett paradnummer. Frågan är hur väl underbyggda anklagelserna är. I Sverige får vi i stort sett bara höra den ena sidans version. Demonisering i medier av de länder som de politiska ledningarna i USA och allierade länder vill att vi ska vara kritiska mot, för att vara förstående när de utsätts för anfall eller sanktioner, är en så ofta använd metod att vi bör se upp. Vi bör lyssna på båda sidornas versioner och granska underlaget och argumentationen, inte svälja vad som helst. Här tas bara den ”andra sidans” argument upp efter som ”den ena sidans” argument redan spritts i så stor omfattning i Sverige.

Henrik Linde har på lindelof.nu rapporterat om en bok som beskrivit den andra sidans version. [i] Boken ” Ouïghours, pour en finir avec les fake news” är skriven av den franske författaren Maxime Vivas, som till skillnad från de allra flesta som skrivit om vad som hänt i Xinjiang faktiskt besökt området. Den grundas på ett omfattande analysarbete och behandlar förutom nämnda påståenden även hur falska nyheter sprids. [ii] Henrik Lindes inlägg innehåller en översättning av en intervju med Maxime Vidas. Vidas har påvisat kopplingar mellan kinakritikerna och CIA och National Endowment for Democracy som brukar vara inblandade i USA-initierade regimskiften.

En huvudkälla för påståenden om övergrepp som därefter andra grundat sin kritik på är en högerkristen tysk man, Adrian Zenz, som jobbat för en organisation som startats på initiativ  från USA:s politiska ledning. Flera ytterst tveksamma sätt att "använda" statistik i hans skrifter om detta ämne påvisats. Han har t.ex. talat om folkmord i en region vars befolkning ökat snabbare än övriga Kina. Rena lögner har tillbakavisats av flera andra som granskat hans skrifter. [iii]

Grayzone publicerade redan i december 2019 en artikel av Ajit Singh och Max Blumenthal om propagandakampanjen mot Kina avseende utvecklingen i Xinjiang. Den artikeln är rätt lång och innehåller ett flertal hänvisningar till andra skrifter och andra källor. Västerländsk press har varit väldigt ointresserade av att göra egna kritiska granskningar av påståendena om övergrepp i Xinjiang trots att underlag har funnits tillgängligt under några år. [iv]

Wang Guan, CGTN, Kashgar, Xinjiang, har gjort en video där han visar att ett antal västerländska länder (23 st) skrivit till FN och klagat på Kinas behandling av uigurer. Det som sällan sägs, i Sverige, är att ett större antal länder (54 st) i ett dokument i FN ifrågasatt dessa anklagelser. Det är intressant att främst muslimska länder har kritiserat påståendena om övergrepp mot muslimer i Kina. Wang Guan visar även hur ensidigt västerländska medier rapporterar om terroristattacker baserat på om de skett i ett västeuropeiskt land eller inte. Därmed finns det ingen insikt om att Kina också utsatts för terrorism, vilket enligt kinesiska myndigheter är motivet för olika insatser i Xinjiang. [v]

 

[i] Boken som avslöjar de falska nyheterna om uigurerna | lindelof.nu

[ii]Ouïghours pour en finir avec les fake news - La Route de la Soie - Editions (laroutedelasoie-editions.com)

[iii]Six lies in Adrian Zenz’s Xinjiang report of 'genocide' - CGTN

[iv] China detaining millions of Uyghurs? Serious problems with claims by US-backed NGO and far-right researcher 'led by God' against Beijing | The Grayzone

[v] CGTN's Wang Guan: What's China's 're-education camp' in Xinjiang really about? (ecns.cn)

 

Dela artikeln

1 Kommentar



ARTIKEL ARKIVERAD

Denna artikel är arkiverad och går därför inte längre att kommentera eller gilla.
  1. Lars Drake
    11 mars 19:55

    ven denna artikel är av intresse. http://www.synapze.se/?link=article&key=17489