Vänsterpartiet satsar på avgiftsfri kollektivtrafik

Vänsterpartiet vill satsa statliga medel på avgiftsfri kollektivtrafik. På försök vill partiet testa modellen i Uppsala län och Örebro län med start 1 juli 2015. Satsningen beräknas kosta 1,45 miljarder kronor om året.

– För att klara klimatet behöver fler ställa bilen och åka kollektivt. Därför vill vi göra storskaliga försök med avgiftsfri kollektivtrafik och vi börjar med två län. Visar det sig lyckat ska reformen spridas så att fler svenskar får tillgång till avgiftsfri kollektivtrafik, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet menar också att förslaget förutom mindre klimatpåverkan, ökad trafiksäkerhet och mindre luftföroreningar och buller, har en ekonomiskt utjämnande effekt som gynnar låginkomsttagare. Dessutom reser kvinnor kollektivt i högre grad än män och har lägre inkomst. För ungdomar innebär avgiftsfria resor med kollektivtrafiken ökad rörlighet och tillgång till sin omgivning.

– Det här behövs för klimatet, men det är också en fråga om rättvisa och ökad frihet. Ingen ska hindras från att resa kollektivt för att man inte har råd. Det är en både grön och röd politik, säger Jonas Sjöstedt.

Första storsakliga försöket i Sverige

Vänsterpartiet har lokalt varit med och infört avgiftsfri kollektivtrafik i Kiruna, Avesta och Hallstahammar. Något storskaligt försök med avgiftsfri kollektivtrafik har dock inte gjorts i Sverige.

Enligt förslaget sätts startdatumet till 1 juli 2015. Försöken ska ske under 4-5 år och vara kopplade till forskning, där effekterna i vid mening ska studeras och analyseras. Uppsala län och Örebro län har tillsammans har över 600 000 invånare.

Intäkterna för biljetter från den lokala och regionala kollektivtrafiken uppgick 2013 till 656 miljoner kronor i Uppsala län och knappt 200 miljoner kronor i Örebro län. De förlorade intäkterna från biljetter vill Vänsterpartiet ersätta genom ett statligt anslag till Uppsala läns landsting respektive Region Örebro län. Dessutom tillförs 350 respektive 200 miljoner kronor per år till dessa län för stöd till inköp av fordon, tillgång till förare samt till forskning och utvärdering.

Gillade du artikeln? Dela gärna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

OBS! Du ansvarar själv för innehållet i dina kommentarer. Dubbelpostningar, reklam, brott mot svensk lag, rasism, sexism, homofobi, våldsromantik och liknande är inte tillåtet. När du klickar i rutan godkänner du att dina uppgifter hanteras av oss i enlighet med vår integritetspolicy.

Relaterat

Ett icke-svar på mina frågor om hur Jämställdhetsmyndigheten definierat Rysslands samhällssystem

Min första reaktion när jag läste svaret från chefsjuristen på Jämställdhetsmyndigheten var att detta måste vara ett misslyckat skämt. Men det var nog värre än så. Det var nog allvarligt menat. Jag hade skrivit ett öppet brev till myndigheten redan den 7/1 2024 och bl.a. ställt några frågor angående myndighetens beställning av en utredning om […]

Gillade du artikeln? Dela gärna!

Öppet brev angående anklagelser mot KFF och SFR

Jämställdhetsmyndigheten tycks ha en bristande förmåga inom områden som argumentationsanalys, textanalys och logik. Ett lösryckt uttalande i en fråga tas som bevis/indikation för att Sveriges Fredsråd (SFR) har en icke godkänd åsikt i en annan fråga. Inlägget, som innehåller det citat som använts som avgörande argument för att beskriva SFR:s syn, handlade inte om Rysslands […]

Gillade du artikeln? Dela gärna!

Denna webbplats använder kakor. Genom att acceptera så godkänner du användningen av kakor.  Läs mer